Att köpa en begagnad cross- eller endurohoj kan vara lite skrämmande – speciellt om det är första gången. Det är mycket pengar det handlar om.
Kanske har du tidigare gjort ett köp där du trodde att du gjorde en riktig kanonaffär men där det istället visade sig vara tvärtom?
Oavsett vilken din situation är så gäller det att ha lite koll på läget. Och det ska vi hjälpa dig att få här i den här guiden.
Vi har tagit fram en 6-stegs strategi som kommer hjälpa dig få bäst valuta för dina pengar. Att köpa begagnade hojar ska vara enkelt!
Vad vi kommer gå igenom här:
- Bestäm din budget
- Gör din hemläxa
- Ta det lugnt
- Lär känna säljaren och ställ frågor
- Inspektera hojen
- Va schysst och lita på din magkänsla
1. Bestäm din budget
Första tipset är att på förhand sätta upp en budget. Du ska veta hur mycket du är villiga att lägga på hojen.
Det minskar för det första risken att du lägger mer pengar än vad du egentligen har råd med. Sedan hjälper det dig också genom att antalet tillgängliga objekt blir färre, inte lika många annonser att läsa genom.
Kanske märker du att det inte finns något inom din budget som är intressant. Då får du vänta lite och spara ihop mer pengar. Att köpa en ”för billig” cross kan i längden bli dyrt.
Tänk också på att ha lite extra pengar i budgeten om du behöver uppgradera hojen efter att du köpt den.
Philip på MxReview
2. Gör din hemläxa
Vad menar vi då med det?
Gör lite research helt enkelt. Innan du ens börjar leta efter hoj ska du veta ungefär vad du vill ha. Passar en cross eller enduro dig bäst? Vilket märke föredrar du? 4-takt eller 2-takt? 250, 350 eller 450?
Läs på. Kolla forum. Läs recensioner. Följ ”marknaden” ett tag så ser du vad som ofta finns tillgängligt och till vilket pris.
Det är alltid enklare om du på förhand vet ungefär vad du är ute efter och att du vet mer om det du specifikt är ute efter!
3. Ta det lugnt
När du nu vet din budget och vad du ungefär vill ha är det lätt att bli lite ivrig och bara slå till på första bästa. Gör inte det (om du nu inte råkar springa på tidernas deal). Ta det istället lugnt.
Hittar du en motorcykel som inte riktigt når dina krav, släpp den och vänta på nästa. Det kommer hela tiden ut nya på begagnatmarknaden.
4. Lär ”känna” säljaren och ställ frågor
När du hittat en annons och cykel som verkar intressant gäller det att försöka ”få en känsla” av säljaren. Verkar personen vettig och trovärdig? Skulle jag känna mig bekväm att köpa någon av denna person?
Innan du åker och kollar på hojen se till att ha pratat via telefon. Det går så mycket bättre att få information via telefon jämfört med mejl eller SMS.
Väl på plats är det dags att ställa frågor. Du vill veta så mycket som möjligt om motorcykeln och varför den säljs.
Här är några av våra favoritfrågor:
- Varför är den till salu?
- Hur länge har du haft den och är du första ägaren?
- Hur ofta är oljan bytt?
- Vad är cykelns servicehistorik?
- Har du gjort något med motorn?
- Har fjädringen servats eller blivit modifierad?
- Hur ofta har du kört?
- Hur många timmar har den gått?
- Hur har du kört den (tävlat)?
- Finns det några skador eller andra ”problem” som jag borde känna till?
5. Inspektera Cross- eller Enduromotorcykeln
Det här steget är väl egentligen det mest viktiga. Du vet så klart att du måste kolla över hojen och se så att allt känns ok.
Men vad är det viktigaste att kolla upp? Här är de områden vi tycker att du ska fokusera på.
Kolla efter hur använd och väl servad den är
Kedja och Drev
Om du kan se att kedja och drev båda är slitna så kan det vara ett tecken på att hojen har negligerats. Ingen åkare som har koll skulle låta drivlinor bli alltför slitna.
Luftburken och Filter
Hör om du får kolla luftburken och luftfiltret. Är det väldigt smutsigt där så finns risken att det också tagit sig in i motorn. En hoj som är väl omhändertagen har nästan alltid ett hyfsat nytvättat oljat luftfilter.
Allmänt slitage
Crossar slits, så är det bara. Men du kan ändå få en bra uppskattning om det säljaren berättat stämmer genom att kolla in ram, kåpor, plast, fotpinnar osv. Kolla också under ramen för att se bucklor. Hjulen ska vara raka utan några stora bucklor.
Fjädringen
Att serva eller behöva göra annan fjädringsservice är dyrt. Ser du dekal från något företag som gör fjädringsinställningar och service kan det vara ett bra tecken. Men det kan också innebära att den inte alls kommer att passa dig, speciellt om du har en helt annan storlek jämfört med säljaren.
Starta den
Att starta hojen är en självklarhet. Men passa verkligen på att höra hur den låter, speciellt vid en kallstart. Lyssna efter konstiga ljud, vibrationer eller skrammel.
Känns hojen varm när du kom dit kan det vara ett illavarslande tecken. Kanske säljaren vet om att den går dåligt om den startas kall? Batteriet kanske är dåligt?
Provkör
Att provköra är så klart alltid att föredra. Vi vet att det inte alltid är möjligt att verkligen få testa den på bana eller skog. Men bara ett lite varv på en parkering kan hjälpa dig.
Känn efter hur kopplingen känns, bromsarna. Försök vandra genom alla växlar.
Ta med en mer erfaren kompis
Skulle det vara din första hoj du ska köpa eller om du bara är osäker. Ta med en mer erfaren kompis, förälder eller annan närstående.
Även om personen kanske inte vet mer än dig kan det vara skönt att ändå vara fler. Speciellt när det handlar om ganska många tusenlappar.
6. Va schysst och lita på din magkänsla
Va schysst. Gör det enkelt för säljaren.
Om du är trevlig är chansen väldigt stor att säljaren är det tillbaka. På så sätt kommer ni säkert enklare överens om priset. Att ha kommit bra överens under affären gör det också enklare om det skulle uppstå något efteråt.
Sist men inte minst, lita på din magkänsla. Om något känns konstigt eller om du inte får ihop vad säljaren säger, strunta i affären och sök efter en annan hoj.
Det finns mycket begagnat därute så att välja bort en hoj där något känns ”off” är inga problem.
Lycka till
Nu är du ganska bra förberedd för att börja leta efter den där begagnade cross- eller endurohojen.
Kom bara ihåg att bestämma en budget, göra lite research och läsa på. När du sedan hittar ett intressant objekt vet du också vad du ska kolla upp. Följ sedan din magkänsla.
Efteråt är det bara att gasa och ha kul!
Har du något du tycker vi missat eller annat du undrar över? Vi finns tillgängliga i kommentarsfältet här nedanför.