UPPdaterad: 2021-12-15

0 Kommentar

Stark Varg – ny elcross som kan vara den stora ”gamechangern”

Igår, den 14:e december 2021, släppte det nystartade företaget Stark Future en mer eller mindre sensationell nyhet i form av en egenutvecklad eldriven motocrosshoj.

Och det handlar som sagt inte om någon kinahoj utan en full blown racehoj med imponerande spec och komponenter. Vad sägs om fjädringskomponenter från Kayaba, en stark elmotor på 80 hästar och en vikt på endast 110 kilo.

Som alltid med el- och batteridrivna är kanske den stora frågan, körtiden? Stark uppger att räckvidden ligger på uppåt 6 timmar om du kör lugnt och snålt. Men tänker du köra i MXGP tempo räcker batteriet till ungefär 1 heat, dvs säga runt 35 -40 minuter.

Att sedan ladda batteriet tar mellan 1 – 2 timmar.

Stark Varg – mer om hojens spec

En av Starks stora försäljningspunkter är att Varg kommer ha liknande eller i vissa fall bättre prestanda än en ”vanlig” bensindriven 450. Du kan läsa hela specen och om alla tekniska höjdpunkter på Starks produktsida, finns även några produktspecifika videos på deras Youtube sida.

För att kolla om några av deras påstående stämmer så tänkte jag att vi tittar och jämför några siffror mot en bensinhoj.

Stark Varg jämfört med en KTM 450

En nackdel med många elektriska fordon är dess vikt. Många gånger väger de mer än ett liknande bensinfordon.

En KTM 450 väger in på 104 kg (otankad) och Varg väger 110 kg (en Yamaha 450 väger fulltankad 111 kg).

När det kommer till kraft och hästkrafter så har 80 HK modellen mer rå kraft än en 450. Vridmoment på 938 Nm är galet.

Prismässigt är den dyrare. En KTM 450 har ett riktpris på 104 000 medan Vargen kostar 122 000. Skillnaden är inte jättestor men ändå tydlig.

Faktum är att väldigt mycket av Vargens specifikationer är på pricken lik alla andra bensinhojars. Om du är sugen på en elhoj så är det här alternativet för dig. Så länge du klarar av priset och laddningen är det här, på pappret, en riktig utmanare!

Stark - Varg El Motocross

Hur du beställer

Klicka in dig på Starks sajt och välj din spec.

Du kan anpassa den genom att välja:

  • Storlek på bakhjul (18 eller 19-tum)
  • Effekt (60 eller 80 HK)
  • Fjädringsinställning efter din vikt
  • Bakbroms (traditionell fotbroms eller bakbroms på styret, handbroms)
  • Stöd
  • Färg (Stark Röd, Snövit eller Skogsgrå)

Priset ligger på 122 000 och leverans beräknas till September 2022.

Hur många hojar är sålda?

I en intervju med Breakit berättar Anton Wass att de under första dagen sålde nästan 800 motorcyklar. Vilket i sin tur innebär att de på en dag sålt motocrosshojar för ungefär 80 miljoner kronor.

Vid beställning betalar du en reservationsavgift på 1000 kr. Sedan kommer slutfakturan när hojen levereras. Det finns dock även finansieringsalternativ att välja mellan.

Stark Future – vilka står bakom bolaget?

En fråga många ställer sig när det kommer fram något som nästan låter för bra för att vara sant, är så klart – vem står bakom? Är det några vi kan lita på? Osv.

Och svaret på den frågan är, ja. Dessutom blir man som svensk stolt när det visar sig att några av grundarna är svenskarna Anton Wass och Daniel Petersen. Om namnen i sig inte säger dig något så har du alla gånger hört talas om 24MX. Japp, det är alltså grundarna bakom den enorma succén 24 MX som står bakom Stark Future. I bakgrunden finns också spelentreprenören Fredrik Wester.

Och jag måste säga att även som svensk detta kom som en total nyhet. Även för mig som hänger med hyfsat i mx-världen (dock utan några större inside källor, vilket säkert hade krävts här). Inte ett ord, bild eller film har mig veterligen läckt ut. I så fall har iaf jag missat det.

Stark’s bas ligger utanför Barcelona i Spanien. Det är också här i 2 fabriker som cyklarna ska byggas och tillverkas. Barcelona har blivit en europeisk motorcykelhuvudstad och ett centrum för elbilar. Där har Stark byggt upp ett team av några av de bästa personerna inom motorcykel- och kraftelektronik-branschen. Allt för att verkligen kunna utmana normer och bryta nya tekniska barriärer.

En fråga några av oss ställer sig är den om namnet. Har det något att göra med en viss Tony Stark måhända…?

Sammanfattning

Det här är en superspännande nyhet och jag önskar personligen att det kommer att bära.

Efter att Alta gick under så har det väntats på en ny, riktigt, elcross. Frågan vi ställt oss har varit om det kommer handla om någon av de stora traditionella tillverkarna eller om det blir en ny startup kommer komma in och ”vända” marknaden. Nu kanske vi har svaret.

Hojen ser riktigt bra ut och specifikationerna är på pappret väldigt imponerande.

Frågan är nu, kommer du att beställa en hoj? Personligen så känns det just nu som ett ja. Men 122 000 är ju ändå just 122 000 🙂

Läsa mer?

Lämna en Kommentar

Din e-postadress publiceras ej och syns alltså inte för andra. Obligatoriska fält är markerade.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Ta del av det senaste inom MX-världen?